Kort sagt

Doping i mobilbransjen

24.11.2016
doping-i-mobilbransjen.jpg

Konkurransetilsynet har varslet en gigantbot til Telenor på ufattelige 906 millioner kroner. Hvordan påvirker dette deg som mobilkunde?


Dette er kompliserte saker, også for oss som jobber i bransjen, så jeg skal ikke gå i detaljer. Om du er interessert i å vite mer kan du lese mer via lenkene i bunnen av artikkelen.  

  

Det er heller ikke så viktig å forstå alle detaljer i denne saken. Det som imidlertid er viktig er hvordan dette påvirker deg som kunde.

 

Verre enn fryktet

Så hva er det Telenor har gjort? I følge Konkurransetilsynet har de hindret fri konkurranse i det norske mobilmarkedet. Dette er jo ikke noe nytt – dette har vi og andre aktører i bransjen påpekt lenge.

 

Det som er nytt er alvorlighetsgraden i dokumentasjonen som Konkurransetilsynet legger frem.

 

En varslet bot på 906 millioner kroner er historisk høy i Norge. Dette indikerer at tilstanden i bransjen er enda verre enn vi har fryktet, og dette er det dessverre du, kjære kunde, som til sjuende og sist må betale for.

 

Alvorlig juks

Vi vil jo gjerne tro det beste om folk. Vi nordmenn har alltid vært litt ekstra stolte av de som presterer med flagget på brystet, og der har Telenor vært for oss.

 

Nå har vi imidlertid fått vår første alvorlige dopingsak i mobilbransjen, og dessverre ser det ut til at det er selve dronningen, hele Norges stolthet, som har jukset.

 

Måten Telenor reagerer på, ved å uttale at de ikke er bekymret for selve boten og at de ”nok skal bevise at de ikke har gjort noe ulovlig”, avdekker en arroganse som trolig henger igjen fra den tiden da Televerket var en statshelligdom, og man måtte søke om å få telefon.

 

God grunn til å føle seg lurt

Kjære Telenor, den tiden er forbi. Det er på tide å behandle kundene med respekt og varsomhet – og ikke minst med åpenhet. Sånn det ser ut nå har dere lurt kundene deres til å betale for mye i en årrekke, og det er vel all grunn til å tro at det er kundene deres som skal betale boten på 906 millioner kroner også.

 

Etter vår oppfatning har Telenors kunder god grunn til å føle seg lurt, og bør se seg om etter en ny mobiloperatør – som tør å spille med åpne kort.

 

Thomas Sandaker // Hello-sjefen

 

 

Les mer om saken her:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Telenor-far-historisk-stort-gebyr-pa-nesten-n-milliard-609624b.html

http://www.aftenposten.no/okonomi/Telenor-har-fatt-nok-et-tilsyn-pa-nakken-609680b.html

http://www.aftenposten.no/okonomi/Syv-punkter-for-a-forsta-hvorfor-Telenor-kan-fa-et-milliardgebyr-609665b.html

 


Del med venner
Linkedin