Kort sagt

Du trenger mengde, ikke fart

04.05.2016

Mobiloperatørene kappes om å levere den høyeste hastigheten til kundene sine. Gjennom massive reklamekampanjer og feilinformering får de kundene til å tro at det er fart som fører til mer moro. Men dette er en bløff. Her skal jeg forklare dere hvorfor


Eksempler på applikasjoner og behov for datafart

  • Videochat krever 1 mbit/s, opp til 5 mbit/s
  • Strømming av lyd krever 0,1 mbit/s, opp til 0,5 mbit/s
  • Sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter krever 1 mbit/s, opp til 5 mbit/s
  • Surfing på nett krever 1 mbit/s, opp til 5 mbit/s
  • Spill som Candy Crush og Farmville krever 0,1 mbit/s, opp til 3 mbit/s

Kilde: Nexia

Ingen vil vel betale mer enn de må, men dette er dessverre realiteten for veldig mange mobilkunder i dag. Markedet kontrolleres av to maktgiganter, Telenor og Telia, som samlet kontrollerer over 97 prosent av privatmarkedet.

 

Ved å fokusere på alt annet enn pris i kommunikasjonen sin holder duopolistene norske mobilkunder for narr. Det snakkes høyt og med store bokstaver om en fart kundene sjelden får og heller ikke trenger, og dette til en pris som er alt for høy.

 

Kundene får sjelden eller aldri den farten de betaler for

Forrige uke testet TV2 hjelper deg mobilabonnementer. De hadde på forhånd konkludert med at fart er viktig for mange og kåret vinnere i kategoriene 20 og 40 mbit/s.

 

Når noen av Norges fremste forbrukerjournalister faktisk går på bløffen som de store mobilselskapene har tegnet opp, er det ikke noe rart at mobilkundene gjør det samme.

 

For det første: Fart er ikke en konstant faktor i mobilnettet. Det kundene kjøper er en teoretisk makshastighet, men faktum er at de aldri eller sjelden kan oppnå farten de betaler for. Til det er det for trangt om plassen i mobilnettene.

 

Faktisk innrømmer Tommy Johansen, dekningssjef i Telia Norge i et intervju med NRK den 25. mars i år at kundene ikke kan forvente maksfart til enhver tid. Han sier:

 

– Hvis det er en motorvei med ett kjørefelt og få biler, blir det ikke kø. Dersom det blir flere biler vil hastigheten på kjøringen bli lavere, og det blir nødvendig med flere kjørefelt. Sånn er det med datahastigheten også.

 

Ikke farten som står for moroa

Men enda viktigere: Kundene trenger heller ikke all denne farten som de betaler for (og som de ofte ikke får). Flaks for dem tenker du kanskje, da er jo ingen skade skjedd. Men sannheten er at det er nettopp her du som mobilkunde blir lurt.

 

Lurt til å tro at du må ha det siste og feteste av tilgjengelig teknologi. Men i denne sammenhengen er det ikke farten som står for moroa.

 

For det er faktisk mengde, datamengde, de aller fleste mobilkundene trenger mer av. Og det er her moroa begynner. Har du nok datamengde har du mye å glede deg til.

 

Da kan du bruke mobilen akkurat som du vil, strømme spill, musikk og film, kjøre videosamtaler og YouTube-maraton.

Alt dette uten at du må bekymre deg for hva sluttfakturaen blir. For du har jo nok datamengde inkludert i abonnementet ditt.

 

Kundene blir lurt til å betale for en tjeneste de ikke trenger

Analyse- og prosjekteringsselskapet Nexia har utarbeidet en rapport som slår fast hva du faktisk trenger av datahastighet på mobilen, og hvor mye datamengde du trenger for å løse de oppgavene de fleste ønsker å gjøre på mobilen.

 

Konklusjonen er entydig: Du trenger sjelden eller aldri mer fart enn 10 mbit/s. Kun de aller tyngste brukerne, som skal laste ned mye og store datamengder på telefonen, har behov for denne hastigheten. Og de er sikkert villige til å betale for det også.

 

Men deg og meg? Jeg kan ikke tro at noen vil betale ekstra for en tjeneste de ikke trenger. Da blir man jo lurt.

 

Mobiloperatørene spekulerer i dyre ekstrapakker med data

Det rapporten imidlertid viser er at du som mobilkunde trenger mer datamengde for å kunne bruke mobilen som du vil. I dag hindres mange av oss av høye datakostnader og velger derfor bort mobilen som verktøy.

 

Vi venter heller til vi kommer hjem, eller til et trygt WiFi-nettverk, før vi ser en video vi har fått tilsendt eller sjekker mobilbanken. Dette synes vi i Hello det er på høy tid å komme oss bort fra.

 

Nexia slår fast at for å kunne bruke mobilen som de fleste av oss ønsker, trenger du minst ni GB i datamengde per måned. Da sier det seg selv at du legger bånd på mobilbruken om du har et abonnement som er rigget for normalen – som er mellom to og tre GB.

 

Løsningen for mange blir å kjøpe ekstra datapakker, og dette spekuleres det også i fra mobiloperatørenes side. Det er nemlig disse ekstra datapakkene du kjøper som gjør at det virkelig ruller penger inn i kassa til de to store duopolistene i det norske markedet: Telenor og Telia.

 

Ikke gå på mobilbløffen

Telenor innrømmer faktisk i en artikkel på DinSide den 7. april i år at 10-20 prosent av deres kundemasse har et mobilabonnement som er feil for dem, og derfor må kjøpe ekstra datapakker. Da er det grunn til å føle seg lurt.

 

Så vår oppfordring til deg som mobilkunde er: Ikke gå på mobilbløffen. Du trenger mengde, ikke fart. Se deg om etter det abonnementet som gir deg mest mobil for pengene, så lover vi deg at du kan få mye moro med mobilen fremover. Vi lover at vi skal gjøre vårt ytterste for at det er nettopp vi som har abonnementet som er best for deg.

 

Thomas Sandaker

Hello-sjefen


Del med venner
Linkedin