Derfor bør du bytte mobilabonnement

20.10.2016
Bytt mobilabonnement og spar penger!

PRESSEMELDING: En fersk undersøkelse viser at over halvparten av norske mobilkunder tror de har det abonnementet som er billigst for dem. Alt tyder på at de fleste tar feil.

Det norske mobilmarkedet har i lang tid vært kontrollert av to store giganter, Telenor og Telia. Sammen kontrollerer de over 97 prosent* av privatmarkedet. Dette har gjort at konkurranseviljen har vært lav, og at norske forbrukere betaler langt mer enn for eksempel sine nordiske naboer for mobilbruk.

Gjentatte pristester gjennomført av medieredaksjoner som DinSide og Tek.no viser tydelig at det er de resterende tre prosentene som gir forbrukerne det beste tilbudet. I siste test fra DinSide kåres Hello som billigste tilbyder i alle kategorier.

Les mer her: http://www.dinside.no/okonomi/get-med-mobilabonnement-men-langt-fra-det-billigste/60804964

Spar over 200 kroner per måned

Nordmenn flest er i dag kunde hos enten Telenor eller Telia, mange gjennom deres datterselskaper. Med over 97 prosent av privatmarkedet betyr dette at minst fire millioner** mobilkunder kan spare penger på å bytte mobilabonnement. Mange kan spare over 2 400 kroner i året.

– Mobilgigantene har i lang tid tåkelagt markedet med teknobabbel. Ved å snakke om datafart og andre tjenester som du strengt tatt ikke trenger har de unnlatt å snakke om prisen på datamengde. Men det er ikke til å komme bort fra at det er mengden data inkludert i mobilabonnementet ditt som avgjør hva du betaler – og hvor mye du kan bruke mobilen. Ved å velge det abonnementet som er billigst for deg er det mye penger å spare for de fleste, sier Hello-sjefen Thomas Sandaker.

Noen priseksempler:

• 1GB data koster 249,- hos Telia og 98,- hos Hello
  • 3GB data koster 299,- hos Telia, 349,- hos Telenor og 200,- hos Hello
  • 5GB data koster 399,- hos Telenor og 244,- hos Hello
  • 10 GB data koster 499,- hos både Telenor og Telia, mot 294,- hos Hello
  • 20 GB data koster 599,- hos Telenor og 398,- hos Hello

Alle abonnementene inkluderer fri tale, sms og mms, samt en rekke andre tjenester.

– Det er altså mulig å spare over 200 kroner per måned på å bytte til Hello. Dette utgjør over 2 400 kroner per år. Betaler du for hele familien er det enda større grunn til å bytte, sier Sandaker.

Sagt på en annen måte: Er du villig til å bruke 300 kroner*** i måneden på mobilbruk kan du få 10 GB hos Hello, 2GB hos Telenor eller 3GB hos Telia. Likevel er de aller fleste norske mobilkunder hos Telenor eller Telia av gammel vane, eller fordi de ikke forstår.

Forvirring blant norske mobilkunder

I undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov på vegne av Hello, svarer 52 prosent at de har det abonnementet som er billigst for dem. Når vi vet at de aller fleste av disse er kunder hos Telenor eller Telia vet vi også at de umulig kan ha rett.

I tillegg svarer 21 prosent at de i dag ikke har det abonnementet som er billigst for dem, mens 27 prosent svarer ”vet ikke”.

1 av 4 svarer at de gjerne skulle ha sett mer på TV, Netflix o.l., sett mer video og/eller hørt mer musikk på mobilen. 3 av 4 svarer at det er prisen som stopper dem fra å gjøre dette. Flere svarer også at de gjerne skulle ha brukt digitale karttjenester, lest nettaviser og blogger og sjekket sosiale medier oftere. Dette indikerer at nordmenn legger unødvendig bånd på mobilbruken i dag.

– Dette vitner om forvirring eller informasjonsoverdose for norske forbrukere. Når man vet hvor enkelt det er å bytte abonnement, og hvor mye penger det er å spare på å gjøre dette, er det nesten uforståelig at så mange velger å bli hos en operatør der man betaler mer enn man må. Vårt tips til norske forbrukere er: Finn ut hvor mye datamengde du trenger for å kunne gjøre det du ønsker på mobilen og velg den datapakken som passer best for deg. Da vil du raskt kunne skille de dyre fra de billige, og dermed kunne velge det abonnementet som er billigst, sier Sandaker i Hello.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Thomas Sandaker, Hello-sjef

E-post: thomas.sandaker@hello.no

Linda Bringsvor, pressekontakt

E-post: linda@iteo.no

*Tall fra Norsk kommunikasjonsmyndighet (Nkom) 2015

** Tall fra Nkom 2016: 5 700 000 mobilabonnementer i Norge/76,4 prosent av disse var registrert på privatkunder/= 4 354 800 privatabonnenter/97 prosent av disse er kunde hos enten Telenor eller Telia/= 4 224 156 privatkunder hos Telenor og Telia

***Flertallet av norske privatkunder er villige til å bruke mellom 200 og 300 kroner per måned på mobilbruk iflg en undersøkelse gjennomført i april 2016, av YouGov for Hello.

For mer informasjon eller tilgang til disse rapportene, vennligst ta kontakt.