Fri fart til alle Hello-kunder

15.12.2016
Fri fart til alle Hello-kunder

PRESSEMELDING: Prøveordningen med fri fart i mobilnettet videreføres på permanent basis. Dermed får alle Hello-kunder fri datafart inkludert i sine mobilabonnement også i fortsettelsen – uten tillegg i prisen.

Fri fart gir teoretiske hastigheter opp mot 300 Mbps, men man kan forvente en opplevd hastighet opp mot 100 Mbps. Opplevd hastighet vil variere etter kapasitet i mobilnettet og andre forhold.

Fartsdiskusjonen må legges død

Prøveordningen med fri fart i mobilnettet ble lansert tidligere i høst av de to store netteierne i Norge, Telenor og Telia. De to mobilgigantene har i lengre tid kranglet om hvem som har det raskeste mobilnettet.

– Nå som farten er sluppet fri på permanent basis og vi endelig kan erklære fartsdiskusjonen for død og begravet, er det på tide å snakke om det som er viktig for kundene – nemlig størrelsen på datapakkene og prisen man betaler for disse. Vi er glade for at kundene ikke lenger fartsdiskrimineres basert på hvilken operatør de har valgt, men vi må samtidig påpeke at de aller færreste vil merke noe særlig til denne endringen, sier Hello-sjef Thomas Sandaker.

Fra reklamestunt til permanent ordning

I en undersøkelse gjennomført av YouGov i høst, på oppdrag fra Hello, kom det frem at 68 prosent av norske mobilkunder ikke har merket noe til fri fart-eksperimentet. Dette var over en måned etter at prøveordningen ble lansert for så og si alle mobilkunder i Norge.

20 prosent av respondentene svarte at de ikke vet om de har merket noen forskjell, mens seks prosent tvert om mener at det har gått tregere i nettverket etter at fri fart ble innført. Bare fire prosent sier at de har merket noe til fartsøkningen.

– Mobilgigantene Telenor og Telia har altfor lenge fått lov til å forvirre kundene med teknobabbel om kilobytepersekund, 4G, 5G, Super-G og alt det andre som vi strengt tatt ikke trenger å forstå. Undersøkelsen vår, som er utført på en representativ andel av den norske befolkningen, viser jo at fart rett og slett ikke er viktig for mobilkundene, sier Hello-sjefen.

Mobilabonnementet blir som melk og brød

Nå som fart endelig kan tas ut av regnskapet blir det langt enklere for norske mobilkunder å navigere i jungelen av mobiltilbud. Hello-sjefen oppfordrer kundene til å ha fokus på to ting:

– Mobilabonnementet er blitt som melk og brød – noe vi bare må ha. Nå som fart ikke lenger er en differensiator er det lite som skiller de ulike tilbyderne. Dette gjør at vi står igjen med to avgjørende faktorer: Størrelsen på datapakken - og prisen på denne. Fokuserer kundene på dette finner de trolig det abonnementet som er best for dem.