Hvorfor snakker vi om fart nå igjen?

21.10.2016
Presentasjonsbilde-Thomas.jpg

KOMMENTAR: Telenor og Telia krangler om hvem som har det raskeste mobilnettverket. Telenor anklager Telia for å reklamere høylytt for fri fart uten at det merkes for kundene i særlig grad. Men hva med Telenors egne kunder?

Påstanden er at for Telenors kunder er økningen formidabel. Faktisk så mye som 38 prosent fartsøkning, ifølge dagens artikkel i InsideTelecom. Men hva betyr dette for kundene?

Vi har fått gjennomført en YouGov-undersøkelse der en representativ andel av den norske befolkningen er spurt om de har merket noe til fartsøkningen i september og oktober. 68 prosent svarer nei. 20 prosent svarer ”vet ikke” og seks prosent mener at det tvert imot har gått tregere i nettverket etter at fri fart ble innført.

Bare fire prosent sier at de har merket noe til fartsøkningen.

Så hva sier dette oss? Er det i det hele tatt samsvar mellom teknisk fart og opplevd fart for kundene?

Mobiltjenester er som melk og brød

Svaret er ganske opplagt. For kundene har dette ingen eller minimal betydning. Det vi ser nå er to duopolister med behov for å differensiere seg.

Den norske mobilbransjen har kommet til det punktet der det ikke lenger er vesentlig forskjell mellom nettverkene, operatørene eller tjenestene. Alle aktører i bransjen kan tilby god dekning, tilstrekkelig med fart og de samme grunntjenestene.

Mobiltjenester er blitt som melk og brød. Noe vi bare må ha.

Forvirringen er total

Så hva sitter vi igjen med da, om vi skal skille oss fra de andre tilbyderne?

Svaret er prisen på datamengde. Og ettersom gigantene Telenor og Telia har en kostnadsstruktur som gjør at de ikke kan konkurrere på pris, så må de finne noe annet å snakke om.

Problemet er bare at kundene blir forvirret. Faktisk så forvirret at over 50 prosent av norske mobilkunder i samme undersøkelse oppgir at de allerede har det billigste abonnementet for dem.

En rask titt på gjentatte pristester og Telia og Telenors markedsandel forteller oss at dette umulig kan stemme.

Kundene fortjener bedre

Når duopolet kontrollerer over 97 prosent av privatmarkedet og bruker denne markedsmakten til å regelrett lure kundene til å betale mer for noe de ikke trenger, da har hele mobilbransjen et problem.

For kundene er forvirringen total. Vi i Hello mener at kundene fortjener bedre.

Thomas Sandaker, Hello-sjefen

Les også innlegget på InsideTelecom (abonnementstjeneste).