Nå kan vi endelig slutte å snakke om fart

16.12.2016
Nå kan vi endelig slutte å snakke om fart

KOMMENTAR: Telenor og Telia slipper farten fri i mobilnettene og dermed kan vi endelig fokusere på det som er viktig: Nemlig størrelsen på datapakkene og prisene på disse.

Telenor og Telia har altfor lenge fått lov til å diktere hva mobilkundene skal være opptatt av. Den interne konkurransen om hvem som har det raskeste mobilnettet har fått prege diskusjoner, presseomtale og ikke minst reklamekampanjer i lang tid nå, men endelig ser det ut til at vi kan erklære mobilfarten for død. I alle fall som tema.

Som vi i Hello har påpekt mange ganger har det ensidige fokuset på fart i mobilnettene bidratt til å villede kundene. Nå er det på tide å avskaffe teknobabbelet og snakke sånn at kundene forstår.

Så hva står vi igjen med, når farten tas ut av diskusjonen

For oss i Hello er svaret enkelt: Størrelsen på datapakkene – og ikke minst prisen på disse.

I dag sliter kundene med å navigere i jungelen av tilbud fra mobiloperatørene. Som bransje har vi nylig fått påpakning fra Forbrukerombudet, som har bedt oss være tydeligere på hva det er kundene betaler for.

La oss gå enda lenger enn Forbrukerombudet ber oss om. La oss si det som det er: Mobilabonnementet er blitt et basalbehov på linje med melk og brød. La oss ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Har kundene nok data til en fornuftig pris, så har vi som bransje lykkes i å gi et godt tilbud til kundene.

Der er vi ikke helt ennå.

Thomas Sandaker // Hello-sjefen

Hello_Thomas_3.jpg